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Carter 1960-1980

March 2 — April 14 2024

EN :

Carter’s refined practice was first recognised as part of the renowned 'New Generation’ series of exhibitions mounted at the Whitechapel Gallery, London in the late 1960s.

The second in the series of four ‘New Generation’ exhibitions demonstrated a resounding interest in a new direction of abstract sculptural form, influenced predominately by Anthony Caro whose tenure at St Martin’s gave rise to what would later become known as 'New Generation’ sculpture.

This new direction frequently made use of materials that lay beyond the traditional lexicon, experimenting with forms, materials and colour, with the shared aim of questioning sculpture’s previously held confines.

Carter’s works, born of this same spirit, were included in the third of the New Generation exhibitions, titled ‘Interim’, and were shown alongside the works of Philip King, Tim Scott, David Annesley (often referred to as the ‘School of Caro’), Allen Jones, David Hockney, Bridget Riley and Patrick Caulfield, amongst others.

It is this period of Carter’s practice that this exhibition will highlight, demonstrating the artist’s path from early 60s references to Pop, giving way to a formally complex and constructivist practice for which he is now known. Often fragments of an implied whole the works are poetic in their reduction and lyricism. Colour and volume are utilised with a confident musicality, creating interplays of forms that invite the viewer to participate in their completion, each work requiring the viewer to enter a subtle visual game.

Carter’s influences are various, from the American landscapes of New Mexico to the works of Stella, Mangold, Mary Martin, Anthony Hill, and the architecture and proportioning theories of Le Corbusier.

Art Historian Mel Gooding wrote of Carter’s practice:"Consistently resourceful and inventive, each successive phase of his patient and persistent research reflects the creative play of a restless mind over fundamental problems of perception and cognition”.

Further information of the over 30 works (including maquettes, sketch books, works on paper and sculptures) featured in the exhibition are available via email. The exhibition will be accompanied by a catalogue. info@champlacombe.fr FR :

La pratique raffinée de Carter a été reconnue pour la première fois dans le cadre de la célèbre série d’expo- sitions «New Generation» organisée à la Whitechapel Gallery, à Londres, à la fin des années 1960.

La deuxième de la série de quatre expositions «New Generation» a démontré un intérêt retentissant pour une nouvelle orientation de la forme sculpturale abstraite, influencée principalement par Anthony Caro, dont le mandat à la St Martin’s a donné naissance à ce qui sera plus tard connu sous le nom de sculpture «New Generation».

Cette nouvelle orientation est caractérisée par l’utilisation des matériaux dépassant le lexique traditionnel, l’expérimentation des formes, matériaux et couleurs, dans le but de remettre en question les limites précédemment imposées à la sculpture.

Les œuvres de Carter, nées de ce même esprit, ont été incluses dans la troisième exposition de la New Generation, intitulée «Interim», et ont été présentées aux côtés des œuvres de Philip King, Tim Scott, David Annesley (souvent appelé «l’école de Caro»), Allen Jones, David Hockney, Bridget Riley et Patrick Caulfield, parmi d’autres.

C’est cette période de la pratique de Carter que cette exposition met en lumière, témoignant du cheminement de l’artiste depuis les références au Pop du début des années 60, jusqu’à une pratique formellement complexe et constructiviste pour laquelle il est connu aujourd’hui. Souvent fragments d’un ensemble implicite, les œuvres sont poétiques dans leur réduction et leur lyrisme.

La couleur et le volume sont utilisés avec une musicalité affirmée, créant des jeux de formes qui invitent le spectateur à participer à leur complétion, chaque œuvre exigeant du spectateur qu’il entre dans son jeu visuel subtil.

Les influences de Carter sont diverses, des paysages américains du Nouveau-Mexique aux œuvres de Stella, Mangold, Mary Martin, Anthony Hill, en passant par l’architecture et les théories de Le Corbusier sur les proportions.

L’historien de l’art Mel Gooding a écrit à propos de la pratique de Carter : « Constamment ingénieuse et inventive, chaque phase suc- cessive de sa recherche patiente et persistante reflète le jeu créatif d’un esprit agité sur les problèmes fondamentaux de la perception et de la cognition. »

De plus amples informations sur les plus de 30 œuvres (maquettes, carnets de croquis, œuvres sur papier et sculptures) présentées dans le cadre de l’exposition sont disponibles sur demande. L’exposition sera accompagnée d’un catalogue imprimé.

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WorksExhibition
© Galerie Champ Lacombe 2024
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